
V Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole
Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole to coroczne wydarzenie, które odbywa się w całej Polsce w trzecim tygodniu września. Obchodzony jest od 2020 roku.
W tym roku świętujemy w dniach 23-29 września 2024:)
Tegoroczne hasło brzmi: CIEKAWI SIEBIE – CIEKAWI ŚWIATA.
Celem Tygodnia Szczęścia w szkole jest zwrócenie uwagi na narzędzia psychologii pozytywnej, które można wykorzystywać w edukacji przedszkolnej, szkolnej, akademickiej, a które przekładają się na dobre zdrowie, efekty kształcenia i lepsze życie. To wydarzenie dla dzieci, młodzieży i dorosłych, wszystkich, dla których edukacja jest bliska i ma znaczenie w kształtowaniu dobrostanu jednostkowego i zbiorowego. Badania pokazują, że ludzie doświadczający szczęścia w szkole i w pracy żyją zdrowiej, dłużej, lepiej. Poczucie szczęścia sprzyja odporności, kreatywności, zaangażowaniu, budowaniu relacji, przyjaźniom. To prawdziwa profilaktyka depresji i chorób cywilizacyjnych.
Szczęście w szkole rodzi się pomiędzy ludźmi, poprzez relacje, w procesach przekazywania wiedzy, doświadczenia, wreszcie – w miejscach, które temu sprzyjają. Szczęście to stan umysłu, emocji, ciała i ducha.
Poszukiwanie szczęścia to aspiracja każdego człowieka i jest tak stara jak świat. Od Arystotelesa i Sokratesa w Starożytnej Grecji, Konfucjusza w Chinach i Buddy w Indiach.
Arystoteles powtarzał: „szczęście jest sensem życia, całkowitym celem i końcem ludzkiej egzystencji”.
Szczęście nie jest jeszcze popularne w naszej kulturze pracy i edukacji. Kojarzymy ją raczej z ciężkim obowiązkiem. Bardzo rzadko mówi się: szczęśliwi uczniowie, szczęśliwi nauczyciele, szczęśliwe szkoły. Raczej, gdy wpisze się w wyszukiwarkę Google hasło: szczęście w szkole, wyskakuje „szczęśliwy numerek” – liczba, która wskazuje, który „numer” dziś nie będzie pytany… Nie będę pytany, nie będę odczuwał stresu, zakłopotania, wstydu…
Okazuje się, że istnieje silny związek między szczęściem a jakością edukacji, jakością przyswajania. Nasz mózg lepiej uczy się, gdy jest szczęśliwy. Lepiej zapamiętuje, kojarzy, tworzy haki pamięciowe, utrwala.